Opiekun klienta — obowiązki i zarobki

Stanowisko pracownika obsługi klienta może wyglądać bardzo odmiennie w poszczególnych firmach. Pierwszym rozróżnieniem jest już sam typ kontaktu z klientem – od bezpośredniego, twarzą w twarz, aż po całkowicie zdalne odpowiadanie na zadawane pytania i rozwiązywanie problemów. Ile zarabia opiekun klienta i czy z tym stanowiskiem wiąże się duży stres?

Specyfika pracy w obsłudze klienta

Opiekunów klienta można podzielić ogólnie na bezpośrednich oraz pośrednich, w zależności od specyfiki firmy i miejsca pracy. Opiekun bezpośredni to najczęściej osoba zatrudniona w sklepie, salonie firmowym czy na stoisku handlowym lub usługowym. Obsługa klienta obejmuje wówczas aktywną sprzedaż oferowanych artykułów, jak również czynności doradcze – np. poszukiwanie odpowiedniego rozmiaru ubrania w sklepie odzieżowym, informowanie o dostępnych wariantach abonamentu w salonie firmy telekomunikacyjnej, czy porównywanie modeli sprzętu RTV i AGD.

Pośrednia obsługa klienta polega natomiast najczęściej na rozmowie telefonicznej lub kontakcie z pomocą komunikatora w czasie rzeczywistym albo poczty mailowej. Do zadań osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy wówczas m.in. przedstawienie oferty, rozwiązanie zgłaszanych przez klienta problemów, czy zaoferowanie alternatyw. Kontakt może być w tym przypadku inicjowany przez każdą ze stron.

Zarobki opiekuna klienta – podstawa, premia, prowizja

W większości przypadków zarobki opiekuna klienta nie są określone z góry na dany miesiąc – składają się na nie trzy elementy: podstawa, premia i prowizja.

Podstawę wynagrodzenia stanowi kwota, która jest wypłacana pracownikowi niezależnie od jego wyników sprzedażowych czy innych wytycznych, wskazanych do realizacji w danym okresie – najczęściej miesiącu, rzadziej kwartale. Podstawa może być pomniejszona tylko w przypadkach określonych przez prawo – np. z tytułu przebywania na zwolnieniu lekarskim. Ofert pracy z odpowiednią dla twoich potrzeb podstawą szukaj na GoWork.pl, gdzie możesz łatwo zweryfikować opinie o potencjalnym pracodawcy.

Premia powiązana jest z wyrobieniem określonych norm. Najczęściej są one wyrażane w postaci ilości sprzedanych produktów z oferty lub też z wartością zawartych transakcji. Często premia, jaką można zdobyć, rozbita jest na kilka kategorii i w zależności od efektywności opiekuna klienta, może on wpaść w jedne z kilku widełek płacowych.

Prowizja stanowi z kolei procent od sprzedanych artykułów z oferty – zarówno wyrobów i towarów, jak i usług. W części firm, z uwagi na ich specyfikę, prowizja powiązana jest z ilością podpisanych umów, nawet jeśli nie doszło jeszcze do transakcji finansowej (np. w branży deweloperskiej).

Decydując się na pracę w obsłudze klienta, sprawdź zatem warunki płacowe. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na wysokość podstawy wynagrodzenia – to ona będzie podstawą twojego utrzymania, jeśli okaże się, że postawione ci normy są zbyt wygórowane i nie jesteś w stanie wypracować premii, lub gdy zachorujesz i nie otrzymasz prowizji.

Czy warto pracować jako opiekun klienta?

Praca w charakterze opiekuna klienta może być bardzo opłacalna, jeśli wykazujesz się odpowiednimi cechami osobowości. Z uwagi na codzienny kontakt z klientem, może dochodzić do sytuacji konfliktowych – powinieneś więc być odporny na stres i nie brać wszystkiego do siebie. Dużym atutem jest także zapoznanie się z ofertą firmy, dla której pracujesz – stajesz się wówczas bardziej wiarygodny w oczach klienta.

Jeśli jesteś komunikatywny i pomocny, lubisz rozmawiać z ludźmi i świadczyć fachowe doradztwo – opiekun klienta to praca właśnie dla ciebie, niezależnie od doświadczenia.

Może Ci się również spodoba